شمشیر دولت و کلاه نگهدار؛ دو نماد مهم در گشایش مجلس بریتانیا

اگر پاپ به پادشاهی کلاه اعطا می‌کرد، این امر به‌عنوان تایید و امتیازی ویژه تلقی می‌شد

شاه چارلز و ملکه کامیلا در مراسم گشایش مجلس بریتانیا‌ــ AFP

شاه چارلز در مراسم گشایش دولتی مجلس در ۱۷ ژوییه ۲۰۲۴ با نمادهای تاریخی و سیاسی بریتانیا احاطه شده بود.

علاقه‌مندان به جواهرات و سنت‌های سلطنتی در سرتاسر جهان با «تاج امپراتوری» و نمادهای سلطنت بریتانیا کمابیش آشنایی دارند. این تاج که با حدود سه هزار سنگ قیمتی آراسته‌شده، فقط در افتتاحیه‌ رسمی مجلس و تاج‌گذاری پادشاه دیده می‌شود؛ اما درباره دو نشان‌ سلطنتی دیگر که فقط در رسمی‌ترین رویدادها حضور دارند، چه می‌دانیم؟

 

 

شمشیر دولت و کلاه تشریفاتی نشانه‌های حاکمیت‌اند و اقتدار سلطنت را به نمایش می‌گذارند.

در افتتاحیه دولتی مجلس، شمشیر دولت نقشی حیاتی ایفا می‌کند. این شمشیر در افتتاحیه جدید نیز حضور داشت، اگرچه مشهورترین حامل اخیر آن غایب بود. پنی موردانت که در طول تاج‌گذاری شاه چارلز سوم شمشیر را بیش از یک ساعت بالا نگه داشت، در پی انتخابات عمومی اخیر، کرسی‌اش را از دست داد و دیگر نماینده مجلس نبود تا در این مراسم حضور داشته باشد.

 

 

شمشیر کبیر یکی از مهم‌ترین اقلام سلطنتی در مجموعه جواهرات تاج‌وتخت است و طبق وب‌سایت خانواده سلطنتی، نماد اقتدار سلطنتی حکمران محسوب می‌شود.

 

 

شمشیر دولت نخستین بار در مراسم تاج‌گذاری جیمز دوم در سال ۱۶۸۵ دیده شد که هنگام ورود به تالار وست مینستر به پادشاه و ملکه اهدا شد. از آن زمان، این قطعه بخشی جدایی‌ناپذیر از شکوه و سنت دربار بریتانیا بوده است.

«کلاه نگهدار» (Cap of Maintenance) را به طور سنتی پاپ به پادشاه هدیه می‌داد. کاربرد اصلی این کلاه نگه داشتن تاج روی سر بود. اگر پاپ به  پادشاهی کلاه اعطا می‌کرد، این به‌عنوان تایید و امتیازی ویژه تلقی می‌شد. یک کلاه اولین بار به هنری هفتم و هنری هشتم در طول سلطنت آن‌ها اهدا شد.

 

 

در دوران معاصر این کلاه در طول افتتاحیه دولتی درست مقابل پادشاه قرار داده می‌شود. در گذشته، پادشاهانی که از دریافت این امتیاز ویژه از واتیکان بسیار خرسند بودند، کلاه را روی چوبی در سطح شهر لندن می‌گرداندند تا پایه‌های اقتدار پادشاه را مستحکم‌تر کنند.

بیشتر از زندگی